3 alternativ till sociala medier

3 alternativ till sociala medier att marknadsföra dig som soloprenörska

Jag är SÅ TRÖTT på sociala medier och jag vet att det är stor sannolikhet att du känner igen dig. Det är alldeles för enkelt att fastna i en massa jämförelse med alla andra och till slut känner du dig ful, fel och misslyckad. Inte bara som företagare utan även som människa. Eller så blir du stressad av alla intryck, oavsett om de är positiva eller negativa. Om du som jag är högkänslig blir scrollandet helt enkelt för mycket.

Vad ska vi då hitta på istället för att hänga på sociala medier? Här får du mina 3 bästa alternativ för att marknadsföra dig och ditt företag UTAN att behöva lägga en massa tid på sociala medier.

1. Facebookgrupper

Att vara med i bra Facebook-grupper och bygga autentiska relationer där är ett superbra sätt att marknadsföra dig. NYCKELN är dock att inte ha som utgångspunkt att du ska marknadsföra dig eller snarare att sälja, utan just att bygga relationer. Var dig själv, visa vem du är, svara på andras frågor och så vidare. Min favoritgrupp är Soloprenörskan men det finns många andra!

2. Blogga!

Bloggen är inte död, långt ifrån. Tänk bara när du googlar saker, visst händer det ofta att du hamnar på en blogg och inte bara i Wikipedia? En grej som är väldigt bra med bloggar är att du då mycket oftare uppdaterar din hemsida (japp, ett nytt inlägg på bloggen är ju en uppdatering av din hemsida) vilket gör att du kommer komma högre upp på Google inom de ämnen du skriver om. Visst är det bra?

Du har dessutom kontroll över format/utseende på ett helt annat sätt än när du lägger upp på sociala medier, precis som med emaillista som jag pratar om i nästa punkt.

Starta emaillista

3. Emaillista

Mitt absoluta favoritsätt att marknadsföra mig. Genom att bygga upp och underhålla din emaillista med regelbundna emails (bästa frekvensen enligt mig är 1 gång per vecka) bygger du upp know, like and trust-faktorn med ditt publik på ett sätt som är överlägset alla andra sätt du kommunicerar med dem på.

Du äger själv din publik (till skillnad från sociala medier), du hamnar direkt i deras inbox och du har kontroll över formatet.

Okej, i ärlighetens namn har ju många kommit till min emaillista genom just sociala medier, men kanske främst via Meta-annonsering och inte organiska inlägg.

Bubblare: Pinterest

Pinterest är en av de största sökmotorerna och en plan jag har framåt är att prova att använda Pinterest för marknadsföring och inte enbart för att skapa en miljon olika, mysiga boards med inspirerande och bra saker.

Jag är en riktig Pinterest-junkie. 😂 När vi gifte oss 2019 hade jag väl ett tiotal anslagstavlor med olika saker (dukning, kläder, smink… you name it!) men jag vill utforska att se bortom min privata användning av denna fantastiska plattform.

Jag tänker spontant att det finns mycket mer på engelska men att det kommer att bli större i Sverige också framåt, alltså att även mindre företag finns här.

Fråga till dig!

Som avslutning vill jag fråga dig som företagare: Vad ger sociala medier dig? Vad tar sociala medier ifrån dig i form av stress, tid, energi och så vidare?

Jag bjuder in dig att lämna en kommentar här nedanför så vi kan prata vidare. 🤗

Emma

Detta inlägg har 2 kommentarer

  1. Sofie

    Hej!
    Hur får jag ”samla” människor till en maillista? Kan jag göra ett inlägg på Facebook och be dem skicka sin adress i ett meddelande, eller vad gäller?
    🤗

  2. Maria

    Tack för tipset om Pinterest. Jag har varit lite nyfiken på det men ska definitivt utforska det mer. Tror att det kan vara en grej för mig i informationssyfte. 😊

Lämna ett svar